Illustratieles primair onderwijs, Lesbeschrijving, Onderwijs

Lesbeschrijving kunsteducatie: Vreemde Vogels

Door Angelique Desiree

Introductie:

In deze lesbeschrijving van het illustratie kunsteducatie project ‘vreemde vogels’ leg ik uit wat het project inhoudt, voor wie het geschikt is, hoe lang het duurt en wat je kunt verwachten.

Vreemde vogels is een illustratie workshop die vertrekt vanuit een toevallig ontstane vorm, dit is een werkvorm die ik vaak inzet om perfectionisme te voorkomen en daarmee de inspiratie en creatiekracht meer ruimte te geven.

Geschikt voor:

De les komt van origine uit mijn Buiten de lijntjes cursus voor volwassenen, waar het een ‘hit’ is. Per toeval ontdekte ik dat deze OOK heel geschikt is voor alle leeftijden, zelfs de kleuters.

  • Onderbouw
  • Middenbouw
  • Bovenbouw
  • Buitenschoolse en naschoolse opvang (ibv pedagogische aantekening voor intallig inroosteren)
  • Ook te boeken voor bijvoorbeeld als creatieve invulling bij feesten voor jong en oud.

Materiaal:

  • Wit (teken)papier
  • Scharen
  • Pritt stiften
  • Houtskool (neem ik zelf mee)
  • Wateroplosbaar krijt (neem ik zelf mee)

Lesopbouw – 1 uur

Na een introductie van 5 (kleuters) tot 10 minuten gaan leerlingen aan de slag met het creëren van willekeurige vormen die verknipt worden en samengevoegd, zodat er een basis van een vreemde vogel ontstaat, die naar eigen inzicht ‘afgemaakt’ wordt tot een volwaardig beeld. Sommige leerlingen zullen lang werken aan 1 beeld, anderen maken er een aantal.
10 minuten voordat de les van 1 uur is afgelopen, ruimen we gezamenlijk op
De laatste 5 minuten reserveren we tijd om even naar elkaars werk te kijken.

00:00 – 00:10 introductie met voorbeelden en tips
00:10 – 00:20 Vormen maken – ruimte voor vragen
00:20 – 00:50 Vreemde vogels maken – ruimte voor vragen
00:50 – 00:55 Opruimen
00:55 – 00:59 Werkvertoning

Leerdoelen

  • Het maken van werkelijk originele beelden vraagt van leerlingen dat ze loslaten hoe ze denken dat het zou moeten. De werkvorm zorgt ervoor dat ‘vooropgestelde ideeën’ over wat het zou moeten worden worden weggenomen.
  • Door met onverwachte vormen te worden geconfronteerd, moeten ze hun voorstellingsvermogen wakker maken en in mogelijkheden leren denken. Uiteraard ben ik er om ze daarmee te helpen.
  • We werken met voor vele nog onbekende en professionele materialen: wateroplosbaar krijt en houtskool, beide materialen die veel professionele kunstenaars gebruiken om de hele specifieke mogelijkheden en uiterlijke kenmerken.
  • Door restricties in kleurgebruik toe te passen leren leerlingen beelden te abstraheren
  • Hiermee leren ze kunstzinnige beeldaspecten in de praktijk toe te passen
  • Door met grillige vormen te werken en de schoonheid in imperfectie te leren zien, groeit tolerantie over wat ‘goed’ is, wat bijdraagt aan een mindset van inclusie.

Kunstjuf Angelique


Sinds ik in 2006 de opleiding tot beroepskunstenaar in de klas volgde heb ik met veel plezier en passie talloze lessen, workshops en kunsteducatieve dagen ontwikkeld en verzorgd voor groot en klein. Tegenwoordig geef ik illustratielessen die inzetten op het verlagen van de creatiedrempel en het verhogen van originaliteit en kwaliteit.

Liefs, Angelique Desiree

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Insert Content Template or Symbol

Schrijf je in voor lichtberichten

>