Dat is voor het eerst dat ik trots ben op een tekening, juf! 

Tijdens mijn kunstlessen voor basisschool en BSO neem ik leerlingen mee in mijn eigen werkwijze als professioneel illustrator. Daardoor ervaren ze de gouden combinatie van een lage druk door 'grilligheid' en imperfectie, terwijl ik wél de lat hoog leg met professionele technieken en filosofische inzichten

Wat ik doe

Authenticiteit leren zien en uitdrukken

Mijn kunstlessen gaan over het vinden en durven uitdrukken van eigenheid. Dat zijn twee spannende gebieden; uitdrukken én eigenheid. Het grootste struikelblok van prille én professionele kunstenaars is perfectionisme. 
Ik daag leerlingen van de basisschool en BSO uit om zo IMPERFECT mogelijk te werk te gaan, terwijl ik daarbij wel de geldende beeldaspecten respecteer en toepas voor sterke beelden.


Buiten de lijntjes is het leuker

Ik heb mijn eigen kunstenaarschap heel lang uitgesteld omdat ik bang was om het 'niet goed genoeg' te doen. Ik kon uren over een klein stukje van een tekening doen en het was dan misschien technisch goed, maar het werk miste uiteindelijk, net als ikzelf, levendigheid en plezier. Ik ben creatieve imperfectie gaan cultiveren en ontwikkelen en heb sindsdien weer plezier in het maken én het werk wordt veel beter ontvangen en gewaardeerd.

Buiten de lijntjes is het veel leuker, want daar vind je onderzoek, speelsheid, spontaniteit en ware creativiteit en kom je in de buurt van authenticiteit. Ik leer leerlingen in mijn lessen dat vrijer werken leuker is en bijna altijd betere resultaten oplevert.

Wabi Sabi

Wabi Sabi is een Japans concept en kan vertaald worden als de schoonheid in imperfectie, fragiele schoonheid en natuurlijke eenvoud. Het schept ruimte en waardering voor grilligheid, verval en authenticiteit.

Professionele technieken

Beeldaspecten gelden voor alle visuele kunsten en maken een beeld krachtig. Door te werken met licht, kleur, ruimte, vorm, structuur, textuur en compositie, worden je illustraties direct een stuk verfijnder.

Beeldbewustzijn

We leven in een beeldcultuur waarbij dagelijks duizenden beelden ongemerkt onze blik op onszelf en de wereld mede bepalen. Hierin beeldbewustzijn ontwikkelen, helpt ons kritischer te worden in wat we als 'waarheid' aannemen.

Mijn onderwijs aanbod

Kunstlessen & illustratielessen Basisschool

Als gecertificeerd beroepskunstenaar in de klas, aangevuld met de STIKKR training van Qrabbl en 15 jaar ervaring, zet ik didactisch verantwoorde kunstlessen voor basisschool en BSO neer, waarbij ik rekening houdt met leerdoelen van SLO. Mijn hoofdvak is illustratie, wat ik vermeng met Oosterse filosofie, burgerschap, levensgeluk en inclusie.

Ik ben inzetbaar voor talentlessen, kunstateliers, (vakoverstijgende) projecten en ook als invaldocent voor een hele dag.

Kunstlessen & illustratielessen BSO

Voor zowel buitenschoolse als naschoolse opvang heb ik een aantal leuke projecten klaarliggen, die geschikt zijn voor diverse leeftijdscategorieën. Ook overleg ik graag als er specifieke wensen zijn, bijvoorbeeld voor zomeractiviteiten en schoolvakanties.
Pedagogische akte
Ik voldoe aan de kwalificatie-eis pedagogisch medewerker in de BSO van CAO kinderopvang en ben intallig in te roosteren en te koppelen via het systeem personenregister.

Kunstzinnige projecten

Is er een jubileum, viering of thema waar jullie op kunstzinnige wijze aan willen werken? Ik brainstorm graag mee over concepten waarbij we visueel en doordacht naar een eindresultaat werken, maar waarbij het proces van net zo'n groot belang is.
Denk aan een afscheidsboek, een kunstinstallatie, de aankleding van de school of een lokaal, een samenwerking met een bibliotheek, bejaardentehuis of gemeentelijke instelling, maar misschien hebben jullie wel iets heel anders leuks in petto. Hoe dan ook, mijn borrelende brein en jubelende juffenmodus weet er vast raad mee.

Teach the teacher

Ben je wel een beetje klaar met een projectje van Pinterest plukken en 13 in een dozijn resultaten laten maken? Wil je als juf, mees of team wat meer 'voeling' krijgen met creatieve lessen geven? Hoe wakker je eigenheid aan? Wat zijn succes factoren? Ik bied diverse trainingen waarbij ik je meeneem langs een aantal projecten die jouw creatieve lessen extra bedding en kwaliteit geven met lesmateriaal wat je steeds weer kunt hergebruiken.

Hiervoor is vaak scholingsbudget beschikbaar, vraag binnen jouw organisatie naar de mogelijkheden.

Waarom ik dat doe

We zien culturele beeld-mythes als waarheid en kompas

Mijn scriptie van mijn Masterjaar aan de kunstacademie ging over mythes in de beeldcultuur en hoe deze grote invloed hebben op hoe wij als maatschappij denken te moeten handelen, denken en hoe we eruit moeten zien.
Dat wat wij als "waarheid" aannemen, is vaak een cultureel bepaalde mythe, die voor veel onzekerheid en gevoelens van minderwaardigheid zorgen. Dit werkt uitsluiting, pesten en gevoelens van ongelukkig zijn in de hand. 

Ik leer leerlingen tegengeluid kennen en maken.

Een mythe verliest zijn geloofwaardigheid als er genoeg tegengeluiden te horen (en zien) zijn die niet perfect of gladgepoetst zijn.

Door leerlingen bewust aan de haal te laten gaan met geldende normen en waarden en zichzelf zelfs op een imperfecte manier weer te geven, komen ze los van de kramp van het "perfect" te moeten doen en er "perfect" te moeten uitzien. Hierdoor vergroot het zelfvertrouwen over zichzelf, vergroot de inclusie ten opzichte van 'buitenbeentjes' en leren ze dat ze zelf invloed hebben op hun wereldbeeld.

Maar ik zet vooral in op 'met plezier creëren'. 

Naast dat ik het belangrijk vind om te werken aan gezondere ideeën over 'hoe het zou moeten en horen' op vlak van uiterlijk, identiteit en normen en waarden, wil ik vooral het plezier in creëren stimuleren.

Het valt mij op dat op steeds jongere leeftijd faalangstig gedrag ontstaat om überhaupt zelf wat te bedenken en dat is zo zonde, want creativiteit is bij uitstek een vorm om jezelf te leren kennen en uitdrukken. Ik zorg er dus altijd voor dat de lessen vooral leuk zijn en dat de resultaten zo gek en grillig mogen zijn, dat het een plezier wordt om ermee aan de slag te gaan.

Wat zijn de ervaringen?

Dit zeggen ze:

Sterre

Leerling

Ik vond het erg leuk om te doen. Iedereen is uniek en je mag trots zijn op wie je bent. En ik heb geleerd dat er koude en warme kleuren zijn, dat wist ik niet!

Puck

Leerling

Dit is voor het eerst dat ik trots ben op een tekening, juf!

Jacqueline

Directrice

Is dit werkt van leerlingen???
Wat een hoog niveau!



Gijs

Leerling

Ik heb best veel last van weinig zelfvertrouwen, maar deze les helpt mij hiermee! Ik vind mijn tekening echt goed gelukt.

Een greep uit het aanbod

Blijf op de hoogte: Nieuw Online aanbod voor zowel leerlingen als docenten. 

Contact informatie


Angelique Desiree | Schatvinderij
Kastanjehof 12
6533BX Nijmegen
06-24860006

>